Son Yazılar

Dağıtık Üretim Nedir?





Dağıtık üretim, güneş panelleri ve kombine ısı ve güç sistemleri gibi, kullanılacağı yerde veya yakınında elektrik üreten çeşitli teknolojileri ifade eder. Dağıtık üretim, bir ev veya ofis gibi tek bir yapıya hizmet edebilir ya da büyük bir sanayi tesisi, bir askeri üs gibi şehrin bir parçası olabilir. Dağıtık üretim, elektrik şebekesinin daha düşük enerji dağıtım hatlarına bağlandığında, müşterilerine temiz enerji güvenilir güç iletilmesini destekler. Ayrıca iletim ve dağıtım hatlarındaki elektrik kayıplarını azaltabilir.

Faydaları Nelerdir?

Büyük güçlü santrallerde verim yaklaşık olarak % 28 ile % 40 arasında değişmektedir ki bu da santrale gelen yakıtın ancak % 28 ile % 40 kadarının elektrik enerjisine çevrildiği anlamına gelmektedir. Yakıt hücreleri , gaz türbinleri veya kombine santraller gibi dağıtılmış üretim kaynaklarında ise verim %40 ila % 55 arasında değişmektedir. Teknolojideki gelişmeye bağlı olarak daha güvenilir ve arızalara dayanıklı bir elektrik dağıtım şebekesinin yapılandırılmasına olan gereksinim artmıştır. Büyük güçlü santrallere göre verimi daha yüksek ve tüketiciye yakın tesis edilmesi mümkün olan dağıtılmış üretim kaynaklarının elektrik kesintilerini minimize edecek şekilde tesis edilmesi durumunda geleceğin şebeke modeli olarak görülen mikro şebeke yaklaşımı hakkında çalışmada bilgi verilmiştir.

Mikro Ağ Nedir?

Mikro ağ, elektrik şebekelerinin alçak gerilim seviyesinde gerçekleştirilen, yenilenebilir kaynakları da içeren dağıtık enerji kaynaklarından, enerji depolama birimlerinden ve kontrol edilebilir yüklerden oluşan ve en önemli özelliği ise şebekeden bağımsız ada modunda çalışma özelliğine sahip olan özel bir parçasıdır. Rüzgar türbinleri, fotovoltaik sistemler, yakıt hücreleri, mikro türbinler, dizel jeneratörler mikro ağları oluşturan tipik dağıtık enerji kaynaklarına örnektir. Enerji depolama birimleri olarak ise yaygın olarak flywheel ve enerji pilleri olmak üzere süper kapasitörler ve süper iletken endüktanslar alternatif yeni teknolojiler olarak belirmektedir.

Dağıtık Üretim Teknikleri?
  1. Ağ Referans Modu
  2. Ağ Destek Modu
  3. Ağ Paralel Modu

Ağ Referans Modu’nda çalışan evirici sabit gerilim ve frekans referanslarıyla kontrol edilir ve görevi sistemdeki diğer eviricilere (slaves) gerilim ve frekans referansları sağlamaktır. Tek referans eviricili sistemlerde yedeksizlikten ve haberleşme gereksiniminden dolayı güvenilirlik düşüktür ve bu yüzden çoklu referanslı (multi master) sistemler önerilmiştir. Ağ Destek Modu'nda çalışan bir evirici P-Q referanslarıyla denetlenir ve sistemde güç dengeleme görevindedir. Aktif (P) ve reaktif (Q) güç referansları ağ yöneticisi tarafından merkezi bir algoritma sonucuna göre ilgili eviricilere iletilir. Ağ şebeke modundayken ağdaki yenilenebilir kaynaklara bağlı olmayan eviricilerin tümü genelde bu modda kontrol edilirler. Yenilenebilir enerji kaynaklarına bağlı eviriciler genelde Ağ Paralel Modu’nda kontrol edilirler. Bu modda evirici mevcut aktif gücün tamamını şebekeye aktaracak şekilde kontrol edilirken reaktif güç sıfıra set edilir veya merkezi kontrolcü tarafından belirlenir.


Kaynakça:

Hiç yorum yok