Son Yazılar

GİRİŞİM FİKRİ NASIL ORTAYA ÇIKARTILIR? 9 Adımda Girişimcilik Fikrini Bul!






Girişimci olmak istiyorsun fakat aklına hayata geçirebileceğin bir girişim fikri gelmiyor mu? Yahut gelen girişim fikirlerinin yeterli olmadığını mı düşünüyorsun? Bu yazı boyunca sıfırdan bir girişim fikri nasıl bulunur buna seninle birlikte değineceğiz.

Girişimciliği enine boyuna düşündün, kendinde bu özelliklerin olduğuna karar verdin ve artık bir iş fikri bulup bir an önce hayata geçirme niyetindesin. Fakat elle tutulur bir iş fikrine de sahip değilsin. Şimdi, bu dokuz adımlık süreç boyunca bir girişim fikri nasıl bulunur seninle buna değinelim:


1)Problemi Fark Etmek


Her girişim, bir problem veya ihtiyacı gidermek için ortaya çıkmaktadır. Eğer insanların alışveriş yaparken karşılaştığı zorluklar veya daha pratik çözümlere ihtiyaçları olmasaydı muhakkak ki online alışveriş sitelerine de ihtiyaç kalmazdı. Senin de her şeyden önce ihtiyacın olan şey bir problem.

Bir problemi keşfetmeye önce kendinden başlayıp zamanla çemberi genişletmeni öneririm. Burada iyi bir gözlem gerekli olacaktır. İhtiyacı olan problemi belki kendi mahallende, belki kendi okulunda veya belki de okuduğun bir yazı içinde bulacaksın. Ama bunun için dediğim gibi iyi bir gözlemci olmak zorundasın. Bu süreci aceleye getirmeden uzun bir zamana yayabilirsin. Zira insanların halen birçok problemi ve ihtiyacı mevcut.


2)Personanı Bulmak


Bir problemi bulduktan sonra yapılacak ikinci şey kendine “Benim personam kim?” sorusunu sormaktır. Persona, en basit haliyle senin müşteri kitleni temsil eden sembolik bir kişidir. Örneğin, üniversite öğrencilerinin karşılaştığı bir sorunu ele alıyorsan personanın:

-Adı: Mehmet

-Yaş: 22

-Okul: Falanca Üniversite

-Bölüm: Filanca Bölüm

-Yaşadığı Şehir: X Şehri

Gibi temel özelliklerini yazdıktan sonra günlük rutini nedir, geliri ne kadar, karşılaştığı sorunlar nelerdir, bunlara ürettiği veya kullandığı çözümler nelerdir gibi personanı derinlemesine analiz etmen gerekmektedir.


3)Personanı İyi Tanımak


Öncelikle şunu belirtmeliyim ki bu aşama bir önceki adımdan çok farklı. Artık elinde bir problem var, bir personanı oluşturdun sıra bundan sonra sahaya inmeye geldi. Bu aşamada personanı sağlayan kişileri bulmalısın. Ama dikkat et bunlar seni tanıyan insanlar olmasın. Çünkü tanıdıkların olumlu veya olumsuz fark etmeksizin söyledikleri şeylerle seni yanıltabilir. Bu yüzden mümkün olduğunca uzak çevreden insanlarla iletişime geçmeye çalış.

Bu aşamada ne kadar fazla kişiye soru sorarsan o kadar iyi olacaktır. Buradaki sayı en az on olmakla beraber otuza kadar çıkmasında da fayda var. Zira bu adım sonucunda belki de problem olarak gördüğün şeylerin personalar tarafından çok da dert edilmediğini fark edebilirsin. Veya yine onların bambaşka sorunları olduğunu da görebilirsin. O yüzden sorularını ufkunun genişlemesine fayda sağlayacak şekilde hazırlamanda fayda var.


4)Çözüm Üretmek


Artık bir personaya sahipsin. Onun probleminin ne olduğunun da farkındasın. O halde sıra çözüm üretmeye geldi. Bu aşamada sana fayda sağlayacak şeyler özellikle şimdiye kadar gerçekleştirilmiş fikirlerdir. Örneğin, psikolojik sorunu olan bir insan düşünelim. Bu kişi psikoloğa gitmek istese de çevresinden veya başka şeylerden çekinerek bir adım atamıyor olabilir. Burada onun yardımına koşan şey online hizmet veren siteler oluyor.

Online bir iş modelinden elle tutulur bir ürün olan güneş takip sistemlerine geçiş yapalım. Bu icat, güneş panellerinden elde edilen verimi artırmak üzerine geliştirilmiştir. Zira güneş tüm gün boyunca hareketli iken paneller sabitti. Dolayısıyla verimi azalmaktaydı.

Şimdi iki farklı örnek verdim. Fakat bunların sayısını artırmak mümkün. Buradan iki farklı çıkarım yapabiliriz:

-Birincisi artık teknoloji çağındayız. İnsanların ihtiyaçlarını giderecek online çözümler üretebilmek gayet mantıklı bir tercih. Bu aşamada sana ilham getirmesi için çeşitli girişimleri inceleyebilirsin. Türkiye’de girişimcilik odaklı birçok merkez (BTM,Girişimcilik Vakfı, İtü Çekirdek…) ve yayın yapan birçok kanal (egirişim, Webrazzi….) bulunmakta. Bunların dışında girişimlerin fonlandığı platformları da (fonbulucu,arikovani…) takip etmende fayda var.

-İkincisi ise varolan bir ürünü fonksiyonel hale getirmekten geçmekte. Yine bu konuyla ilgili çeşitli araştırmalar, makaleler takip edebilirsin. Benim ise sana farklı bir önerim olacak : asknature.org

Asknature, doğanın muhteşemliğini sana sunan bir platform. Güneş takip sistemlerinin “Günebakan” çiçeğinden ilham alınarak ortaya çıkarıldığını biliyor muydun? Veya cırt bandlarının pıtrakları inceleyerek ortaya çıkarıldığını hiç duymuş muydun? Bu gibi daha birçok şeyi yani biyomimikri (biyotaklit) ve inovasyona dair bilgileri bu siteden keyifle okuman mümkün.


5)Pazarını Keşfetmek


Çözümün de artık hazır olduğunu göre pazar analizine geçebiliriz. Yine bir örnek vermek gerekirse senin iş fikrin bir şehirdeki üniversite öğrencilerine fayda sağlamaya dayalı bir modelse, senin pazarın da o ildeki üniversite örğencileri oluyor. Tabii ki bu pazarı biraz daraltmaya ihtiyacımız var. O grubun içerisinde ne kadar kişi senin iş fikrini kullanabilir? Onların ne kadarı senin fikrin için cebinden para çıkarmayı göze alır? Bunları düşündükten sonra ürününün fiyatı ile yıllık ne kadar satış yapabileceğini bir hesapla, onun sonuncunda ortaya çıkan sayı işte senin pazarından elde edeceğin gelir.

NOT: 5.Adımla birlikte artık geri kalan adımlar (özellikle 5,6,7 ve 8. Adımlar) burada anlattığımdan daha kapsamlı bir şekilde araştırılıp not edilmelidir.


6)Rekabet Analizini Yapmak


Rekabet analizi aşamamız ise sizin yer aldığınız pazarda bulunan, sizin rakibiniz olan girişimleri analiz edeceğimiz kısım. Bu aşamada rakiplerinizi iyi tanımalı, sizden farklı neler yaptıklarını iyi öğrenmeli ve onlarla kendinizi kıyaslayıp rakipleriniz ve sizin olumlu/olumsuz yönlerinizi ortaya çıkartmalısınız.

“Ben bu rakipleri nasıl bulacağım?” diyorsanız eğer merak etmeyin. Yukarıda bahsettiğim girişim ağları ve girişimcilik paydaşları size fayda sağlayacaktır. Türkiye’deki girişimcilik ekosisteminde onlarca farklı kurum yer almaktadır. Bunları takip etmenizi hatta imkanınız varsa bunlardan birine de dahil olmanızı şiddetle tavsiye ederim.


7)Gelir Modelini Oluşturmak


Bir girişimci olacaksınız fakat parayı nasıl kazanacaksınız? Gelir modeliniz ne olacak? Ana gelir modeliniz dışında alternatif bir gelir modeline sahip misiniz? Elde edeceğiniz gelirin sürekliliği var mı?

İşte tüm bu sorunlara tek tek cevabı bu aşamada bulacaksınız. Zaten tahmini bir ürün satışı muhakkak vardır aklınızda. Bir fiyat da belirlemiş olma ihtimaliniz hayli yüksek. Ancak artık bunların kağıda veya bir word sayfasına dökülme vakti geldi. Gelir modeli kısmı önemli bir kısım. Özellikle yatırımcı sunumu yapacak kişilerin yatırımcıyı ikna etme konusunda bir hayli işine yarayacak yerlerden biri burası. O yüzden bu konuda mümkün olduğunca çalışmanızı öneririm.


8)İş Modelini Tamamlamak

Bazı kişilere göre işin en güzel kısımlarından biri burası. Google'da bu başlığı aratarak bir kanvas bulun ve dikkatlice doldurun. Tabii bunun öncesinde örnek kanvaslar bulursanız veya bunlarla ilgili yazıları görürseniz dikkatli bir şekilde inceleyin.

Çünkü fark edeceksiniz ki şimdiye kadar yaptığınız birçok şeyi önünüzdeki bu kanvasa dolduracaksınız. Yani aslında tüm çalışmalarınız ve girişim fikriniz artık bir kanvas içerisinde, sizin önünüzde yer almakta.


9)Prototip Oluşturmak


Her şey tamam. Artık ürünün prototipini yapmaya hazırız. O zaman ürünümüzü yatırımcı ve müşteri karşısına çıkartabilecek o prototipi nasıl yapacağımıza bakalım. Yine bir örnekle gidelim: Diyelim ki siz bir mobil uygulama yapacaksınız. Fakat henüz bu uygulama ortada yok. O zaman kolayca uygulama prototipi hazırlayacağınız araçlardan (örnek MarvelApp) faydalanmanız mümkün. Veya web site fikriniz varsa Wix, Wordpress gibi bir ortamda sitenizi hazırlamanız mümkün. E-Ticaretten, haber portalına kadar birçok şeyi web siteler üzerinden yapabilirsiniz. Fakat dikkat edin saydığımız site hazırlama programlarının ve daha ismini geçirmediğimiz birçok platformun olumlu yönleri olduğu gibi zorlukları da mevcut. Bu aşamada siz, kendi iş modelinize en uygun olanı iyice araştırmadan site hazırlamaya başlamayın. Aksi takdirde zorlanacağınız için hevesiniz kırılabilir; işiniz aksayabilir.


Yazımın arasında bahsetmiştim fakat yinelemek isterim. Türkiye’de girişimcilikle ilgili onlarca farklı kurum mevcut. Pandemi süreciyle birlikte birçoğu online olarak önemli etkinliklere ve eğitimlere imza atmakta. Bunlardan bazıları ücretsiz olduğu gibi bazıları da eğitimlerine ücretli bir şekilde devam etmekte. Bir kısmı da girişiminizin yatırımcı bulmasından sonra sizden komisyon varisi bir ücret almakta.

Bu kurumların size en büyük avantajı ise iyi bir iş ağınızı kurmaya yardımcı olması. Buralar sayesinde çok farklı kişileri tanıyabilir, yatırımcılarla tanışabilir ve onlara fikirlerinizi sunabilirsiniz. Tanıyacağınız insanlarla yarın bir gün beraber bir iş yapabilir veya onlardan bazıları ile ekip arkadaşı olabilirsiniz.

Girişimcilik zor ve zahmetli ama başarılı olmanın da mümkün olduğu bir yol. Bu yolda size başarılar dilerim. Esenlikle…

Hiç yorum yok